چگونه تیم سازی کنیم؟

  1. خانه
  2. کارآفرینی
  3. جزئیات مقاله
چگونه تیم سازی کنیم؟
چگونه تیم سازی کنیم؟

همانطور که همیشه گفته می‌شود انسان موجودی اجتماعی است و همیشه برای زندگی و انجام کارهای گوناگون تمایل به تشکیل تیم یا گروه‌های مختلف دارد تا از حمایت و کمک انسان‌های دیگر بهره مند شود. اینکار از دیرباز توسط نیاکان ما یعنی انسان‌های نخستین انجام می‌شده و امروزه نیز با شکل‌های مختلف کماکان انجام می‌شود.

یک فرد نمی‌تواند همه وظایف را به تنهایی انجام دهد. او برای اینکه در هر کاری عالی باشد، به حمایت و همچنین راهنمایی دیگران نیاز دارد. اگر افراد با هم به صورت تیمی کار کنند، اهداف پیچیده به راحتی محقق می‌شوند.

شما هم برای پیاده سازی ایده‌ها،‌ انجام کارهای مختلف و پیش بردن کسب و کارتان به تیم سازی نیاز دارید و شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چگونه می‌توانید تیم سازی کنید. امروز در این مقاله قصد داریم تا درباره تیم سازی صحبت کنیم پس اگر قصد اینکار را دارید حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تیم چیست؟

یک تیم گروهی از افراد است که همه با هم در راستای یک هدف مشترک کار می‌کنند. افراد تشکیل دهنده یک تیم به طور ایده آل باید اهداف و مقاصد مشترک داشته باشند و کم و بیش روی همان خطوط فکر کنند. افرادی که با یکدیگر سازگار نیستند هرگز نمی‌توانند تیم سازی کنند. اعضای یک تیم باید منافع، فرایندهای فکری، نگرش، درک و علاقه مندی های یکسانی داشته باشند.

در یک تیم فوتبال همه بازیکنان یک خواسته و هدف مشترک دارند. همه اعضای تیم مانند کاپیتان، دروازه بان، مدافعان و دیگر بازیکنان همه با هم همکاری می‌کنند تا به یک هدف مشترک برسند، یعنی بازی را ببرند. هیچ کس به این فکر نمی‌کند که می‌خواهد بازنده بازی باشد.

این فقط انسان‌ها نیستند که تیم سازی می‌کنند بلکه حتی حیوانات نیز می‌توانند یک تیم تشکیل دهند. بسیار دیده شده که پرندگان یا سمورها برای ساخت خانه و آشیانه با یکدیگر همکاری می‌کنند یا برخی دیگر از حیوانات برای شکار و بقا با یکدیگر یک تیم کامل تشکیل می‌دهند.

تفاوت بین گروه و تیم

یک گروه لزوما یک تیم نیست. یک گروه می‌تواند شامل افرادی با علایق، نگرش‌ها و همچنین فرآیندهای فکری متنوع باشد. نیازی نیست که اعضای گروه یک هدف یا یک مقصود مشترک داشته باشند. در یک رقابت سیاسی چه اتفاقی می‌افتد؟ یک نامزد یا کاندیدا از دیگر افراد می‌خواهد که فقط به نفع خود رای دهند. فکر می‌کنید همه آن افراد به نفع آن کاندیدا رای بدهند؟ همیشه برخی از افراد هستند که ممکن است از کاندیدای رقیب حمایت کنند. این نمونه‌ای از یک گروه است.

همه افراد در یک سکو مشترک جمع شده بودند اما علایق و خواسته‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت بود. برخی طرفدار یک کاندیدا بودند در حالی که برخی دیگر مخالف آن بودند. اما در مقوله تیم سازی یک تیم باید افرادی با هدف مشترک داشته باشد تا بتواند به آن هدف دست پیدا کند. همه اعضای تیم باید با هم کار کنند و برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش کنند.

اعضای تیم

اعضای تیم باید مکمل یکدیگر باشند. همه اعضای تیم باید به یکدیگر کمک کرده و بطور هماهنگ کار کنند. منافع شخصی باید در جایگاه پایینتر قرار بگیرد و همه اعضا باید بهترین عملکرد خود را برای رسیدن به هدف تیم ارائه دهند. اعضای تیم نباید بین خودشان بحث کنند یا عضوی دیگر را دست کم بگیرند.

اندازه تیم

اندازه تیم به پیچیدگی وظیفه‌ای که باید انجام شود، بستگی دارد. در حالت ایده آل یک تیم باید از 7 تا 10 عضو تشکیل شود. وجود اعضای زیاد در یک تیم منجر به سردرگمی و بروز سوتفاهم بین اعضا می‌شود. یک مغز به تنهایی نمی‌تواند همه تصمیمات مهم را اتخاذ کند، بنابراین تیمی تشکیل می‌شود که اعضای تیم به همان اندازه در سهولت کار سهیم باشند. اگر همه اعضای تیم هماهنگ کار کنند، یک تیم می‌تواند شگفتی ساز باشد.

انتظارات را از روز اول بیان کنید

اعضای جدید تیم تمایل دارند که بدون پیشفرض ذهنی و با ذهنیتی سفید و آماده وارد تیم شوند. آن‌ها در ابتدا با ذهنیتی ورود می‌کنند که برای پذیرش قوانین و فرهنگ سازمانی باز است اما در ادامه به سرعت شروع به دنبال موارد مختلف می‌گردند تا یاد بگیرند که چگونه می‌توانند به عنوان عضوی از تیم شما فعالیت کنند.

شما باید از این مزیت در تیم سازی استفاده کنید. قوانین پایه را تعیین کنید و اجازه دهید انتظارات شما از ابتدا مشخص شود؛ نه فقط از نظر اهداف فروش یا یک برنامه پنج ساله ، بلکه از نظر نوع محیط تیمی که می‌خواهید ایجاد کنید. آیا می‌خواهید فرهنگ مسئولیت پذیری، حل مشترک مشکلات و تصمیم گیری مشترک ایجاد کنید؟ اگر پاسختان به این پرسش مثبت است، پس باید این را به اعضای تیم بگویید.

به فردیت اعضای تیم خود احترام بگذارید

افراد تیم هرکدام زندگی و داستان‌های خاص خود را دارند. آن‌ها بدون همراهی شما تا این حد از زندگی رسیده‌اند و احتمالا هنگام اتمام کار هر روز زندگی غنی و متنوعی دارند. مهم است که اعضای جدید تیم را به عنوان بدن‌هایی که فقط وظایف مختلف را انجام می‌دهند، در نظر نگیرید. یک محیط تیمی قدرتمند زمانی شکوفا می‌شود که افراد بخاطر استعدادهای بی نظیرشان و توانایی کمک به هدف مشترک شما مورد ارج و احترام قرار می‌گیرند.

ارتباطات درون تیمی ایجاد کنید

گرچه بسیار مهم است که شما برای تک تک اعضای تیم ارزش و احترام قائل شوید، اما همچنین مهم است که اعضای تیم خود نسبت به یکدیگر از همان ارزش و احترام برخوردار باشند. افراد را تشویق کنید که آن‌ها نیز یکدیگر را به عنوان یک جسم یا بدن که پشت میز کار در کنار آن‌ها قرار دارد، در نظر نگیرند بلکه به عنوان یک شریک تجاری که برای رسیدن به یک هدف مشترک (مانند توسعه کسب و کار، موفقیت فردی و دستیابی به اهداف تیمی) تلاش می‌کند، به آن‌ها نگاه کنند.

مثبت اندیشی را تشویق کنید

در زبان انگلیسی ضرب المثلی هست که می‌گوید «اگر عسل داشته باشید بیشتر مگس جذب می‌کنید تا اینکه سرکه داشته باشید» و این ضرب المثل به این مفهوم اشاره دارد که اگر چیز مثبت و شیرینی داشته باشید، هواداران بیشتری خواهید داشت. در سازمان‌های بزرگ رهبران سازمانی به این گفته باور دارند.

در اصطلاح دنیای واقعی این بدان معنی است که شکل دادن رفتار با گرایش مثبت و نه گرایش منفی، در انجام کارها و جذب افراد موثرتر خواهد بود. در برابر میلتان به انتقاد از اشتباهات اعضای تیم مقاومت کنید. بجای اینکار با یادآوری اتفاقات و رفتارهایی که آن‌ها را می‌پسندید، یک محیط تیمی مثبت ایجاد کنید و تیم خود را تشویق کنید تا بیشتر چنین رفتارهایی را از سوی آن‌ها ببینید. تقویت مثبت شیوه ای بسیار کارآمد برای ایجاد انگیزه در عملکرد تیم است. شرمسار کردن افرادی که در بعضی مسائل خرابکاری کرده‌اند، کمتر به سود شما خواهد بود.

گفتگو، گفتگو، گفتگو

همه ما به عنوان انسان دوست داریم بدانیم در کجا ایستاده‌ایم. آیا هم تیمی های من از کاری که انجام می‌دهم راضی هستند؟ آیا من باید چیزی را بهبود ببخشم؟ باید آگاه باشید که همه تمایل دارند پاسخ این سوالات را در مورد خودشان بدانند. اگر افراد احساس کنند که شما ناراضی هستید اما چیزی نمی‌گویید، این می‌تواند منجر به ایجاد استرس و حتی کینه شود که در نتیجه عملکرد ضعیفی خواهد داشت.

همچنین اگر آن‌ها فکر می‌کنند که کار بزرگی انجام می‌دهند اما شما به عنوان رهبر راضی نیستید، هنگامی که اخبار یا گزارش عملکرد ضعیف آن‌ها را ارائه می‌دهید، منجر به حیرت و شوک ناخواسته خواهد شد. بنابراین مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید. ارتباطات موثر می‌تواند روابط کاری را برای دهه‌ها محکم نگه دارد، در حالی که سکوت بیجا می‌تواند خیلی سریع مسائل را به سوی وخیم‌تر شدن و نابودی ببرد.

تنوع ایجاد کنید

هنگامیکه می‌خواهید برای کسب و کار خود تیم سازی کنید، تیم شما باید تا حد ممکن متنوع باشد. افراد تیم باید پیشینه‌، تجربیات، سن و عقاید مختلف داشته باشند. با هدف پوشش نقاط کور خود، افراد را استخدام کنید. خود را با افرادی احاطه کنید که تصمیمات و قضاوت شما و محتوایی که ارائه می‌دهید را به شما می‌گویند و شما را از آنچه که انجام می‌دهید و پیامدهایش آگاه می‌کنند.

تیمی را پیدا کنید که به آن اعتماد دارید

کسی را پیدا کنید که می‌تواند از طرف شما تصمیم بگیرد و می‌تواند نماینده خوبی برای شما و کسب و کار شما باشد. با توانمند ساختن آن‌ها در انجام تصمیم گیری‌های کلان، به نوعی ‌آن‌ها را به همکاری وادار کنید. شما در حال سرمایه گذاری وقت و منابع خود هستید، بنابراین پتانسیل ماندگاری وی را در شرکت یا صنعت خود در نظر بگیرید.

تیم سازی کاری دشوار است؟

تیم سازی نیاز به درک دقیق از افراد، نقاط قوت آن‌ها و شکل هیجانات آن‌ها دارد. تیم سازی نیاز به مدیریت منافع شخصی و نیاز همیشگی افراد برای جلب توجه و شناخت دارد که البته این نیازها همیشه موجه نیستند. تیم سازی هم یک هنر و هم یک علم است و رهبری که می‌تواند به طور مداوم تیم‌های قوی بسازد، بی‌نهایت باارزش است.

نظر شما درباره اصول و روش‌های تیم سازی چیست؟ آیا در کسب و کار یا استارتاپ خود تیم سازی کرده‌اید و یا این اصول را بکار گرفته‌اید؟ در پایین همین مقاله برای ما بنویسید.

irankata

زمان عضویت نویسنده: 19 اسفند, 1400

پاسخ شما به دیدگاه