سندروم آپولو (مهمترین مانع در کار تیمی)

  1. خانه
  2. کارآفرینی
  3. جزئیات مقاله
سندروم آپولو (مهمترین مانع در کار تیمی)

دکتر بلبین یکی از معلم های اصلی تیم سازی است.بلبین با استفاده از تست های شخصیت  شناسی و استعداد بررسی کرد که اگر افراد مختلف با هم ترکیب شوند و تیم تشکیل دهند چه اتفاقی خواهد افتاد.

یکی از بررسی ها این بود که اگر افراد باهوش و با استعداد در یک تیم جمع شوند چه اتفاقی میفتد. شاید فکر کنید که جمع شدن افراد موفق و باهوش نتیجه ای جز موفقیت تیم نخواهد داشت.اما بلبین ثابت کرد که چنین نیست.

او ثابت کرد که تیم هایی که افراد با استعداد بالا دارند امکان شکست آن ها در برابر افراد با استعداد متوسط بیشتر است.اما چرا؟؟

داستان سندرم آپولو از کجا شکل گرفت؟

شاید بار ها این مثل را شنیده باشید که فلانی آپولو هوا  کرده! اما این داستان از کجا آمده است؟ در جریان پروژه ی آپولو (پروژه ای که انسان برای اولین بار روی ماه قدم گذاشت) متخصصان زیادی تلاش شبانه روزی کردند درست مانند هر پروژه ی دیگری. در این پروژه تیم یک آبدارچی داشت که وظیفه ی او این بود برای اعضای تیم قهوه درست کند که خستگی کار آن ها را آزار ندهد. بعد از اینکه این پروزه با موفقیت به پایان رسید، این فرد هر جا که می رفت کاملا جدی میگفت این من بودم که آپولو را به فضا فرستادم. وقتی که دلیل را می پرسیدند میگفت اگر من و قهوه های من نبود دیگران نمیتوانستند از خستگی کار کنند! اینگونه بود که داستان آپولو هوا کردن بوجود آمد.

سندروم آپولو چه ارتباطی با تیم سازی دارد؟

در اکثر تیم ها افرادی هستند که ادعا میکنند تمام کار های مهم توسط آن ها انجام میشود. یا خود را همه کاره و دیگران را هیچ کاره میدانند. در واقع این افراد دچار سندروم آپولو هستند. اما نکته ی جالب این است که که تیم هایی که افراد باهوش تر دارند بیشتر دچار این عارضه میشوند. افراد باهوش و با توانایی بالا بیشتر تمایل داند که حرف خود را به کرسی بنشانند و دیگران را کنترل کنند. آن ها ممکن است به دلیل استعداد بالا توهم همه کاره بودن به سرشان بزند.

چگونه به سندرم آپولو دچار نشویم؟

نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که هوش و استعداد مهمترین ویژگی اعضای تیم نیست. همانطور که دیدیم طبق سندروم آپولو افراد باهوش تر بیشتر در معرض شکست هستند. توانایی انجام کار تیمی مهمترین ویژگی اعضای یک تیم است. هنگام استخدام افراد در تیم حتما حتما به این نکته توجه کنید که صرفا داشتن تحصیلات بالا و یا تخصص در یک زمینه کافی نیست باید بسنجید که آن ها چقدر توانایی انجام کار تیمی را دارند.

irankata

زمان عضویت نویسنده: 19 اسفند, 1400

پاسخ شما به دیدگاه